Hur går det med butiken?

Jag har tagit upp ämnet butik flera gånger på @virensar. Frågat vad ni tycker om idén, om ni har förslag på namn osv. Jättemånga har nu frågat hur det går med butiken och vill läsa om just detta.

Detta har hänt hittills…

Sedan januari går jag kursen Starta Eget hos Eductus. Kursen är verkligen jättebra, helt över mina förväntningar. Jag lär mig något nytt hela tiden. Tack vore kursen har jag nu skrivit en affärsplan jag är riktigt nöjd med. Jag var tvungen att få den klar innan Påsk, för att kunna gå vidare i processen.

I måndags 21/3 lämnade jag in affärsplanen till Arbetsförmedlingen för att kunna ansöka om Starta Eget-bidrag, vilket innebär att jag får 6 månadslöner (ca 10.000kr/mån) av dem. (Då slipper man iaf svälta det första halvåret.) AF i sin tur har skicka den till ETU – som är experter inom granskning av affärsplaner. Det är de som kommer att besluta om den duger eller inte. ETU har redan ringt mig och jag kommer att ha möte med dem nu på fredag (!!!!!!). Superspännande och jättenervöst!

Jag har hittat en lokal centralt på Hisingen och får börja hyra i juni. Det är superbra läge och 3 minuters gångavstånd från min lägenhet. Precis vad jag hade önskat mig! Självklart vill de nu att jag skriver på kontraktet så fort jag kan, men jag får inte göra något innan allt blivit godkänt hos både AF och Skatteverket. Jag har även mailat över affärsplanen till hyresvärden och de tyckte det var jättebra. De säger att de väntar på mig, men jag är hela tiden rädd att de kommer att ge den till nån annan – ni vet, man skapar problem som inte finns… :/

Känslomässigt pendlar jag mellan att vara jätteglad och tycka att det är så spännade och kul - och rädsla, panik och att ifrågesätta vad f*n jag håller på med. haha

 
Enligt startbudgeten behöver jag lite över 100.000kr för att komma igång med butiken. Hälften av detta är deposition till hyresvärden, för att jag ska få hyra lokalen. Då många intresserar sig och vill hjälpa till så hade jag tänkt köra någon typ av crowdfunding-kampanj för att finansiera detta. Kanske att man hyr en hylla i förväg eller lånar ut pengar. Kom gärna med idéer och förslag!
 
 

Igår hörde en av @virensar-följarna från Växjö av sig och erbjöd mig hyllor och annan butiksutrustning helt gratis, för att hon vill hjälpa mig komma igång. Jag är sååå otroligt tacksam att jag har så många snälla människor omkring mig! Hon vill dock bli av med sakerna snarast, så jag måste klura ut var jag ska förvara dem till juni (då jag får butiken).

Nu försökte jag få med det viktigaste, med det blev ett långt inlägg ändå. :D Hur jag vill att butiken ska vara utformad, kommer jag skriva om en annan gång.

Dela gärna era tankar i kommentarerna, ställ frågor, ge råd - ja allt! Många kramar på er!

Kommentarer :

#1: Letslevaloppan

Underbart att få göra detta 😊 lite som en bäbis att gå och vänta på 😘👍 lycka till 💞

Svar: Ja, som första ungen - både spännande och skrämmande på samma gång. 🙈 Haha
Melisa

skriven
#2: Så spännande på fredag 😍 Det kommer gå jättebra! Ja, lite svårt att få plats med alla hyllorna i klädkammaren 😆

Så spännande på fredag 😍 Det kommer gå jättebra! Jag förstår att det är lite svårt att få plats med alla hyllorna i klädkammaren 😂 // "retrokattis"

skriven

Kommentera inlägget här :