Redo för avfärd!

 
Vet ni varför jag egentligen åkte till Småland lagom till skärtorsdagen? Närheten till Blåkulla så klart! :P

 

Utanför Oskarshamns kust ligger ön Blå Jungfrun. Ön är en av Sveriges mest sägenomspunna platser.

Öns ursprungliga namn är Blaakulla, känt från 1400-talets början. På 1500-talet började man kalla ön Jungfrun istället för Blåkulla, som ansågs onödigt riskabelt att uttala. Blåkulla är enligt myten den plats dit häxorna åkte på skärtorsdagen för att möta Satan och fira häxsabbat. För sjöfarare ansågs ön mycket farlig där man lätt drabbades av stormar. Genom en sammanblandning av de båda namnen kallas ön idag Blå Jungfrun. (Wiki)

Man kan åka på dagsutflykt till Blåkulla/Blå Jungfrun både från Oskarshamn och Byxelkrok (Öland). Där kan man se både grottor och en stenlabirint av okänt ålder (jättegammal iaf :P). Foto Ölands Turism.
 
Här vilar jag från flygturen. Som alltid, är jag klädd i vintage - här i en 60-talstweedkappa av Gwendalynn´s Tweed, Specialsydd av Baroda för Kapp Ahl. Klänningen, som är en av mina favoriter, kommer från det finska märket Barbarella.
 
På 70-talet gjorde Barbarella färgstarka kläder i snygga tidtypiska mönster. Hoppas verkligen jag hittar nån mer klänning från dem - märkt strl.38. ;)
 
 
Taggar: påsk, resor, vintage;

Kommentarer :

#1: Anonym

Intressant historia!

Svar: Tack! :)
Melisa

skriven

Kommentera inlägget här :