Tillbaka till 1800-talet.

När man efter många år åker tillbaka till hembygden som turist, så upptäcker man en massa skoj. Har aldrig ens reflekterar över alla välbevarade gamla hus som finns här i Mönsterås. 

Modéerska huset är ett kulturmärkt köpmannahus från 1700-talet och Mönsterås äldsta trähus. Huset är ett mycket välbevarat exempel på hur en handelsgård kunde se ut på 1800-talet. Idag hittar man här slöjdföreningen Månsken, som säljer olika handtillverkade föremål. 

 
 

I huset finns fortfarande många detaljer, som minner om dess långa historia, bland annat kakelugnar från trakten, äldre dörrar och en bevarad bodkammare.

Dessa stolar skulle man inte tacka nej til!
 
 
En av föreningens medlemmar syr supersöta reprokläder till barn. 
 
Plåtlådan är inte till salu - ja, jag frågade så klart! ;P
 
 
Precis bakom Modéerska huset, ligger Vävboden i Backspegeln. Butiken har funnits i 40 år och förutoma att sälja antikviteter och retroprylar så har de även vävkurser. Kanske nått att göra i sommar - hyra en stuga på landet och gå vävkurs! ;)
 
Igår hade iaf flera tyska turister hittat hit. 
 
 
Här inne hittar man lite allt möjligt till helt ok priser.
 
 
Jag älskar 70-talsplast och drogs direkt till den här hyllan.
Ville både ha lampan och kakfatet, men nu ska det sparas till startkapital.
 
 
Vill du läsa om fler trevliga ställen i Mönsterås? ;) Kommenterar gärna vad du tycker. Och om du verkligen är sugna på att hyra stuga i Småland, så vet jag ett jättemysigt ställe!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Taggar: påsk, resor;

Kommentarer :

#1: Anonym

Fantastiska stolar!!! Retroprylar såg jag...några skulle jag köpt 👍🏻🤓

Svar: Stolarna är så vackra och välbevarade. Och ovanligt att se så många. En riktigt supermysig stuga att titta runt i.
Melisa

skriven
#2: Anonym

Där hade man kunnat fördriva en dag eller två 😃 "Retrokattis"

skriven
#3: Anonym

Hejsan vad världen är liten, speciellt när någon nämner Mönsterås som hembygd?! Har tillbringat många somrar där och ler när jag ser vävnaden. ...
Kul att få läsa detta och även om din loppis - idé. Mvh Annelisvardag

Svar: Ja jag växte upp i Mönsterås. Flyttade när jag var 19. Jag tog fler bilder. Kan skicka på Instagram. :) Kram!!
Melisa

skriven

Kommentera inlägget här :